Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, March 11, 2011

TsUnaMi 11.03.11


Bila saya melihat berita mengenai bencana ini, saya terus ingat sedikit nota yang saya salin daripada program Tanyalah Ustaz tempoh hari. Dalam ceramah ini, ustaz ini menyatakan ada 4 hikmah daripada setiap kejadian ataupun musibah yang melanda. Apakah hikmah itu???

1. Hikmah 1: Tujuan Allah memberi sesuatu musibah atau malapetaka itu unutk menilai sejauh mana iman dan kesabaran kita. Kita tidak akan tahu setebal mana iman kita selagi tidak diuji.


2. Hikmah 2: Tujuan adalah untuk dijadikan balasan terhadap perbuatan kita ataupun kifarah dosa kita selama ini. Melalui cara inilah manusia itu akan mula insaf.


3. Hikmah 3: Tujuan sesuatu bencana itu pula untuk memberikan pengajaran kepada manusia. melalui musibah inilah salah satu cara Tuhan mengajar kita. Lebih kurang macam proses "P&P" daripada tuhan kepada kiata ataupun dipanggil talbiah. Melalui musibah kita belajar untuk menjadi lebih sabar dan tabah.



4. Hikmah 4: semua bencana itu berlaku akibat atau punca daripada tangan manusia itu sendiri. Perlakuan ini menepati hukum Sunnatullah. Setiap kejadian itu mesti ada sebaliknya.


Konklusinya, kita ambillah pengajaran daripada setiap apa yang berlaku. Setiap yang berlaku pati ada hikmahnya. 


Cantikkan ciptaan Tuhan, mungkin dunia ini cukup tua untuk kita duduki. Namun apapun yang berlaku kita perlu balik ke pangkal jalan dengan mengingati Tuhan pencipta kita. unutk kita yang tidak terkena apa-apa, berjaga-jagalah, dan untuk penduduk Bumi matahari terbit, bertabahlah dan kita doakan semoga mereka bersabar dengan ujian mega pada tahun ini.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...