Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, March 11, 2011

PeSaKiT KeEnAm: SuSpEcTeD GLaUCoMa II

Kesibukan kini semakin bertambah stress seperti menggunakan janjang geometri dan bukan lagi seperti janjang arithmetik. Namun begitu, blog ini anis gunakan juga untuk release tension dengan berkongsi cerita. Kali ni pula tentang pesakit anis untuk pesakit minggu ini, kes kali ini adalah follow up ataupun pemeriksaan lanjutan sahaja unutk kes minggu lepas.

Namun untuk minggu ini, anis menjalankan ujian yang lebih spesifik untuk melihat samada kes glaucoma yang dijangkakan perlu dirujuk ataupun tidak. Kali ini sungguh mencabar. Anis kena jalankan ujian medan penglihatan. Macam mana tuh???

1. Anis guna Bjerrum tangent screen test.
Lebih kurang mcm inilah alat unutk uji medan penglihatan tu. 

keputusan akan dicatatkan dalam borang seperti ini. namun begitu, ujian menggunakan alat ini tidak berjaya mengesan sebarang abnormaliti pada penglihatan pesakit ini.

Macam mana ini?? Anis teruskan mencari tanda-tanda klinikal yang lain untuk mencari abnormaliti pada medan penglihatan yang berkaitan dengan penyakit glaukoma ini. kalin ini anis menggunakan alat yang lebih canggih.

2. Frequency Doubling Technology perimetry

Inilah lebih kurang bentuk mesin FDT tu.

Nasib baik keputusan pun normal lagi.

Jadi, kami terus membuat temujanji yang lain untuk membuat pemeriksaan sekali lagi memandangkan pesakit kali ini ada hal dan nak cepat. Sekali lagi perjumpaan, anis nak sukat tekanan dalam mata sekali lagi dengan menggunakan alat "gold standard" seperti Goldmann Tonometer.

1 comment:

  1. anis... boleh terangkan dgn lbh jelas berkaitan dengan ujian bjerrum...
    thanks

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...