Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Wednesday, March 30, 2011

MaNisnYa BerTaHi LaLat......

Gambar hiasan.....

'manisnya muka dia sebab ade tahi lalat', 'tahi lalat tulah pemanis muka dia'....inilah kata2 yang biasa kita dengar pasal tahi lalat ni....ada orang sangat sensitif tentang tahi lalat mereka, yelah maklumlah satu2 tahi yang dipuja2 adalah tahi lalat......bukan macam tahi burung ataupun tahi lembu.....ok berbalik semula tentang tahi lalat ini, apakah hikmahnya bertahi lalat????

Banyaknya tahi lalat...setiapnya ada maksud???


menurut satu kajian yang dijalankan di King's College London, bagi seseorang yang mempunyai tahi lalat, iaitu lebih daripada 100 biji, individu tersebut mempunyai penuaan kulit yang lambat secara relatif dengan orang kulit biasa. Selain itu, sekumpulan penyelidik disana juga menjumpai bahawa, individu dengan tahi lalt juga ada kaitannya dengan tulang yang kuat. Dalam kajian terbaru, sesiapa yang mempunyai mempunyai lebih 100 biji tahi lalat akan kurang 50% risiko menghidap osteoperosis.

Risaunya banyak tahi lalat......ada hikmahnya tu....


Apakah kaitannya??? Begini, individu dengan banyak tahi lalat ini dikesan mempunyai telomere yang lebih panjang. Telomere adalah sekelompok DNA yang berkumpul pada hujung kromosom pada sel. Telomere adalah indikator biologi yang paling bagus untuk melihat proses penuaan ini.

Kepentingan telomere untuk menunjukkan proses penuaan.....

Ni besar sgt and pelik .....so ni suspected kanser kulit....

Menurut ketua penyelidik ini, Dr. Veronique Bataille, 'walaupun individu dengan tahi lalat ini akan meningkatkan risiko kanser kulit (seperti dalam gambar) namun faedah daripanya adalah melambatkan proses penuaan'.


Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan.=))


Sumber: Reader's Digest April 2011...page 18.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...