Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, March 18, 2011

==DiLeMMa GuRu PenDiDiKaN KhaS==

sumber asal: terima kasih kepada TV3....


cewahh!!!!!....... post kali ni macam tajuk liputan berita aduan rakyat pulak. Bukan apa....sejak balik daripada lawatan sekolah pendidikan khas tempoh hari, satu rasa yang tidak dapat digambarkan. anis patut menulis untuk menyebarkan menegenai realiti dan rintihan seorang guru di sekolah pendidikan khas ini. 


Diharapkan dengan perkongsian ini, dapatlah anis sedikit sebanyak memberikan satu gambaran yang jelas bagaimana guru pendidikan khas ini dari persepektif yang lain.


1. Seorang guru pendidikan kahs itu terpaksa berdepan dengan pelbagai persepsi masyarakat yang menyatakan dan melabel kerja guru pendidikan kahs ini adlah senang dan mudah. serius saya menyatakan di sini, saya kagum dengan mereka. memang kerja mereka tidak terlibat dengan peperiksaan sebab di dalam sistem pendidikan ini, tiada istilah peperiksaan. Namun tahukah anda, guru pendidikan khas ini terpaksa bertungkus lumus untuk mengajar pelajar untuk mengenali 3 abjad A,B,C selama 3 tahun untuk pelajar yang istimewa ini???  Subhanallah betapa mencabarnya kerja mereka itu.


tetapi apa yang saya dapat katakan di sini, percayalah cikgu pendidikan khas ini mempunyai satu karakter yang stereotype yang amat dikagumi. Antaranya:

Gambar hiasan.

                
                   Mereka dikurniakan dengan kesedaran psikologi yang tinggi berbanding kita masyarakat yang hanya menuding jari kepada mereka ini. Antaranya mereka dapat mengatasi masalah stress dengan mudah apabila berdepan dengan masalah dalam mengajar pelajar istimewa ini. Di antara pelajar ini ada yang bertindak agresif secara semulajadi yang sangat memerlukan teknik psikologi untuk meredakan mereka.

Gambar hiasan.

                 Guru-guru ini juga merupakan contoh insan yang paling sabar yang boleh diberikan. antaranya mereka terpaksa menunggu pelajar memakai kasut sendiri untuk ke padang selama 30 minit semata-semata untuk mengajar pelajar yamg lemah ransangan otak ini untuk memakai kasut sendiri. saya sendiri mengaku tidak mempunyai kekuatan itu untuk bertindak seperti itu. Guru-guru sabar untuk mengajar pelajar memegang pensil warna sehingga mereka semua dapat mewarna walalupun ia hanya sebuah conteng- contengan.

Gambar hiasan.

               Guru-guru ini juga merupakan seorang yang sangat baik hati. setiap hari mereka mulakan hari yang baik dengan memasang niat untuk mengajar murid-murid yang istimewa ini walaupun ianya belum pasti dapat menerima pengajaran tersebut. Bayangkan pelajar yang berumur 12 tahun itu sendiri tidak boleh ke tandas walaupun telah diajar berulang kali.

Gambar hiasan.

satu kejayaan yang besar walaupun cuma dapat mnyebut ABC.

             Guru-guru ini juga mempunyai pemikiran yang positif. Mereka mengajar pelajar ini walaupun pelajar ini menunjukkan tiada respon untuk belajar. kerana setiap guru ini sangat percaya akan keajaiban ataupun miracle ini. guru ini berkongsi pengalaman. pelajar ini tidak pernah memberikan apa-apa respons di dalam kelas. tapi alangkah gembiranya guru tersebut apabila mengetahui pelajar ini boleh meneyebut ABC di hadapan ibubapa mereka semasa di rumah. Walaupun cuma ABC namun ini adalah satu kejayaan yang sangat besar bagi seorang guru ini.

ini bukan guru yang dimaksudkan. Cuma gambaran ianya satu kejayaan dan bagus.

          Guru-guru ini juga seorang yang kaya dengan rasa empati. guru ini bercerita kepada saya akan pengalaman dia dalam mengajar ini. Guru ini menjiwai kerja yang dilakukan ini sehinggakan setiap kali berdepan dengan ibu bapa yang mempunyai masalah anak2 istimewa ini di shopping complex, ia seolah-olah terpanggil untuk membantu dek kerana terlalu berempati dengan  situasi ibubapa tersebut. 

           Sebagai kesimpulan, pelajar yang istimewa adalah tetap istimewa. dan apa yang penting, Guru yang mengajar mereka adalah yang lebih istimewa, hargailah mereka. Masyarakat tidak perlu menuding jari dan memandang rendah kerja mereka. Mereka insan terpilih untuk mengajar pelajar yang istimewa demi bangsa, nusa dan negara.

p/s: kalau tidak setuju boleh lontarkan komentar di runagn dibawah ye.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...