Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, May 27, 2011

Tahukah Anda 11#??? ::TRaNSitioNs Vs PhoToChRoMiC::

Adakah anda seorang yang menggilai kanta yang boleh berubah warna apabila di tempat yang panas dan akan jadi jelas apabila berada di dalam bangunan. Contohnya seperti ini.....

Ini dalam bangunan.....

Ini pula luar bangunan.....

Optometris menggelarkannya  sebagai kanta transitions. Namun, jika anda ingin membelinya, anda perlu pastikan bahawa anda mendapat produk yang betul. Anda mungkin terkeliru antara transitions dengan kanta photochromic. Kedua-duanya mempunyai kesan yang sama. Kedua-duanya berfungsi untuk menapis sinaran UV yang akan masuk ke dalam mata. Apa perbezaannya???

Jika transitions, kantanya diselaputi oleh lapisan di bahagian depan dan belakang kanta setebal lebih kurang 150 mikrons meter yang berfungsi untuk yang bertindak balas dengan sinaran UV dan kanta akan bertukar warna menjadi gelap. Jadi. kanta ini akan mencapai warna gelap yang cepat dan lebih sekata. Kanta ini juga cepat bertukar warna daripada gelap kepada cerah jika beralih dari luar bangunan ke dalam bangunan.

Gambar atas adalah gambar photochromic dan bawah gambar transitions.

Tetapi, jika kanta tersebut adalah kanta photochromic, kanta tersebut mempunyai molekul di dalam kanta itu tersendiri dan molekul-molekul inilah yang akan bertindak balas dengan sinaran UV untuk menukarkan warna kanta menjadi gelap. Oleh sebab itulah, bagi kanta jenis photochromic ini, kanta ini akan mengambil masa yang agak lama untuk menjadi gelap berbanding kanta transitions kerana ianya dipenagruhi juga faktor ketebalan kanta dan gelapnya juga agak kurang cepat bertukar ke arah cerah jika berada di dalam bangunan.

Kanta photochromic lambat bertukar menjadi gelap jika dari dalam bangunan ke luar.

Kanta lambat menjadi cerah semula jika dari luar ke dalam bangunan.

Itulah sahaja yang ingin dikongsi. Harga juga berlainan juga. Transitions jauh lebih mahal berbanding kanta photochromic ini. Sekian.... beringat-ingatlah ya, jangan sampai tertipu.







1 comment:

  1. saya pakai transitions. lepas tu adik ipar sebut pasal photochromic bila npk specs saya. erk blurrr..baru tau ade perbezaannya=)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...