Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Sunday, May 29, 2011

BaSuH SeHingGa BerSiH.......

Setiap benda yang dipakai haruslah dibasuh setiap kali selepas digunakan malah anda harus bersihkan sesuatu benda itu sehinggalah bersih. Contohnya pinggan mangkuk, pakaian, kereta, dan sebagainya. Ini termasuklah kanta sentuh yang selalu dipakai untuk mata dan penglihatan anda. Tapi adakah anda pasti anda membasuhnya cara yang betul dan ianya dibasuh sehingga bersih????

Kesihatan mata perlu dijaga, termasuklah kebersihan kanta sentuh yang dipakai

Pertama sekali saya ingin bertanya, 'apakah cara yang anda selalu gunakan untuk membasuh kanta sentuh anda??'. Tahukah anda ada di antara pesakit anis yang mempunyai komplikasi kanta sentuh akibat cara membersihkan kanta sentuh yang tidak betul. Antara komplikasi kanta sentuh yang sering dikaitkan adalah giant papillary conjunctivitis (GPC). 

Anda nampak??? GPC yang terbentuk di belakang kelopak mata...ini pesakit anis. Bentuk pun memang menyerupai kanta sentuh...bulat jer....

Inilah lukisan gambarajah GPC pada kelopak mata yang disebabkan kanta sentuh yang tidak bersih

Bagaimana ianya berlaku??

Inilah gambaran kanta sentuh yang berada di hadapan mata dan akan bergesel dengan kelopak mata ketika berkelip.

Ianya berlaku apabila kanta sentuh kita tidak dibersihkan dengan betul. Kekotoran masih melekat di bahagian depan kanta sentuh. Apabila kelopak mata berkelip, ianya akan bergesel dengan permukaan kanta sentuh yang kotor tadi. Ini kan menyebabkan reaksi mata kita seperti gatal dan keluarnya lendir daripada mata yang tidak selesa apabila terdedah dalam satu jangka masa yang lama.

Ini yang versi teruk sikit...ni mesti matal terasa gatal sangat....

Jadi bagaimanakah cara membasuh kanta sentuh yang betul??? 

Antara cara membersihkan kanta sentuh yang betul dan tidak betul....

-Anda perlu membersihkan kanta sentuh anda daripada tengah kanta ke luar kanta. Anda perlu menggunakan isi hujung jari telunjuk anda. Anda tidak boleh menggunakan kuku anda untuk membersihkan kanta sentuh. Ini mungkin akan merosakkan kanta sentuh anda. Anda juga tidak boleh membersihkan kanta sentuh secara membulat ataupun cicular. ini akan menyebabkan kekotoran kanta sentuh akan berkumpul di sekeliling kanta sentuh. Kanta sentuh yang tidak begitu bersih inilah yang akan menyebabkan adanya komplikasi kanta sentuh.

Antara tips membersihkan kanta sentuh

Kanta sentuh dan cecair pembersih dicipta supaya selamat. Tinggal sedikit usaha kita sahaja yang perlu untuk menjamin kanta sentuh berada dalam keadaan yang optimum.

Sekian. Selamat mencuba.=))

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...