Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Monday, May 30, 2011

JoM JiMat EleKtRiK VeRsi OpToMeTRi

Apabila terjumpa artikel mengenai jimat elektrik seperti ini, apakah tindakan anda??? apakah anda terfikir???

Tidak jelas sangat...tapi amat berguna

Apabila anis terjumpa artikel ini, anis sebagai pelajar optometri ini terfikir bagaimanakah cara anis sebagai salah seorang optometri boleh berjimat cermat dalam bidang kerja mahupun kehidupan seharian. Harga bil elektrik juga turut menaiki kenaikan dek kerana bebanan subsidi kerajaan yang tinggi dan harga bahan bakar meningkat.

Kadar tarif elektrik naik lagi....jom jimat rakan-rakan

Jadi apakah tindakan yang optometri boleh gunakan untuk kurangkan penggunaan tenaga elektrik ini??

1. Antaranya adalah dengan mengurangkan masa penggunaan peralatan elektrik seperti lampu pada carta. Jadi, kami selaku pelajar optometri haruslah belajar menggunakan peralatan ini supaya menjimatkan masa penggunaanya.

Penggunaan lampu penting...penting bukan bermakna perlu dibazirkan...jom jimatkan elektrik

2. Sila tutup suis peralatan jika tidak digunakan. Contohnya slit lamp biomikroskop, lampu bilik refraksi dan sebagainya.

Lampu slit biomikroskop ini amat penting sebagai gadget optometri dalam pemasangan kanta sentuh. Gunakannya dengan bijak. Jom jimat......

2. Penggunaan penghawa dingin dan kipas dengan bijak dan jimat. Kurangkan masa penggunaan peralatan ini. Berubah kepada angin semulajadi ke??? hahahaha boleh ker???

Pendingin hawa ke penghawa dingin ek?? xpelah papepun.....jom jimat!!!!

Nampak kecil, namun ini pun kena jimat juga.....jom jimat....

3. Penyusunan perabot dan peralatan juga penting. Ini penting untuk pencahayaan dan juga menjimatkan penggunaan lampu. Susun perabot supaya lebih banyak cahaya terus dapat sampai ke tempat sasaran. Mankala, jika ianya berdekatan dengan kawasan luar, anda juga boleh mengharapkan cahaya matahari daripada luar untuk menerangi ruang pejabat anda. Pemilihan jenis lampu juga penting. Pilihlah lampu yang lebih mesra voltan yang boleh menjimatkan penggunaan elektrik.

Susunan perabot dalam ruangan pejabat juga penting.....jom bijak dan jimat.....

4. Sila cas handle peralatan yang digunakan seperti retinoskop dan oftalmoskop cuma apabila baterinya betul-betul habis. Anda juga boleh memanjangkan usia handle anda. Jangan membazirkan tenaga dengan memasang cas terlalu lama dan penggunaanya juga perlulah dijimatkan juga.

Retinoskop dan oftalmoskop.....cas bila betul-betul habis....jom jimat....

5. Jika terdapat peralatan lain, anda juga perlulah pandai berjimat cermat untuk menggunakan peralatan keperluan ini. Contohnya seperti mesin basuh dan juga peti sejuk.

Inilah tabiat buruk yang perlu dielakkan, buka pintu peti sejuk lama-lama.....bazir jer...jom jimat!!!

Itulah cadangan yang anis terfikir untuk sama-sama kita lakukan demi menjimatkan elektrik sebagai optometri. Penggunaan yang banyak bekalan elektrik tidak bermakna anda bijak menilai sesuatu penyakit, namun jika anda boleh menilai sesuatu penyakit dengan pandai berjimat bekalan elektrik inilah yang lebih bijak sebenarnya. 

Sumber: www.switch.org...jom jimat!!!!

Marilah kita sama-sama menyahut cabaran ini demi misi menjimatkan elektrik.....yeah!!!!!.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...