Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Monday, May 30, 2011

SiApA YaNg PaLinG SeSuAi PaKai SuNgLaSseS???

Sunglasses......keperluan atau kemahuan????

Jawapannya pasti pelbagai. Tapi tahukah anda ianya suatu keperluan dan bukan lagi kemahuan iaitu untuk kosmetik sahaja. Namun, siapakah yang paling sesuai dipakaikan sunglasses ini....???? Jawapan yang tepat adalah si manja anda. Ish.....bukan main si cilik sekarang ini. Tapi ianya fakta. Ini berdasarkan satu artikel yang saya perolehi daripada majalah Vision.


Sunglasses penting untuk melindungi kanta dalam mata si manja ini.


Menurut majalah itu, kanta mata kita adalah begitu transparent dan clear apabila lahir iaitu lebih kurang 95%. Namun, setelah berumur 6 bulan, kanta mata akan mula menjadi kurang transparent ke 80%. dan apabila kajian dilakukan pada kanak-kanak 8tahun, kanta mata sudah menjadi kurang jelas sehingga 75%. Alangkah terkejutnya kita.

Kanta baru lahir seperti ini....95% transparent dan clear

Ya, ianya semulajadi namun transparency ataupun penglihatan jelas perlu untuk zaman kanak-kanak ini. Tambah-tambah lagi jika anak andalah yang paling lama terdedah dengan UV apabila bermain di halaman rumah dan berada di luar rumah seperti ke sekolah dan bersiar-siar.

Kalau tidak mampu beli sunglasses, pakaikan topi pun OK....

Di negara perindustrian, mereka sudah jalankan kempen untuk melindungi kanak-kanak daripada sinaran berbahaya ini dnegna bermain dengan memakai topi. kerana sinaran UV tinggi di kawasan yang ozonnya nipis dan ianya boleh dipancarkan oleh sinaran UV daripada pantulah air laut dan salji.

Salji pun bahaya...pancarkan sinaran UV daripada matahari juga....

Pantulan UV oleh air laut ataupun kolam pun bahaya......

Jika dahulu, sunglasses dan topi dianggap kemahuan kita, namun di zaman sekarang , terutamanya penduduk kota raya yang terdedah dengan UV ini, sunglasses dan topi adalah keperluan lagi untuk si manja anda.

Jika susu dan makanan amat dititikberatkan dalam proses tumbesaran, fikirlah sekali lagi. Sunglasses dan topi juga penting untuk melindungi mata dalam proses pembesaran mata. Maklumlah 85% daripada pembelajaran kita adalah hasil bantuan penglihatan kita. Sewaktu kecil inilah semuanya perlu jelas.

Selamat melindungi yang tersayang.....=))

2 comments:

  1. hi nk tnya...kalao nk beli sunglasses utk budak2 kcik,boleh ke kalo beli sunglss yg hrg rm10 @ 20 yg bukan djual dkt kedai spec???

    ReplyDelete
  2. jika ada kelulusan CE, ianya boleh digunakan. Tapi jika buatan tiruan, ianya mungkin mengundang kesan sebaliknya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...