Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Sunday, May 29, 2011

KeCeDeRaaN MaTa

Pada minggu lepas, kita dikejutkan dengna berita tentang kejadian buli yang berlaku di sekolah yang mengakibatkan seorang kanak-kanak hilang penglihatan dan buta akibat tusukan pensel oleh rakannya.

Kredit untuk akhbar Utusan.

Apabila terbaca kisah mengenai murid ini tersiar, ia mengingatkan saya akan kisah pensyarah saya yang menyatakan bahawa, di sekolah private di ibu kota, pensel mekanikal@pensel tekan tidak dibenarkan digunakan di sekolahberkenaan.Mungkin inilah relevannya.

Aziz Desa dalam rancangan nasi lemak kopi O

Apabila melihat rancangan nasi lemak kopi 'o' di TV9 pula, teringat saya kata Aziz Desa bahawa, 'kita perlu mengajar anak kita daripada kecil supaya menggunakan sesuatu itu pada tempatnya, contohnya pensel untuk menulis bukan untuk mencucuk mata orang'.

Anis kali ini bukan hendak promo apa-apa. Cuma ingin berkongsi tentang kecederaan mata. Kecederaan mata adalah salah satu penyumbang kepada kebutaan yang tertinggi di dalam persekitaran kita. Ianya boleh disebabkan pelbagai sumber termasuklah simbah bahan kimia dan juga tusukan pensel ini.

Jenis-jenis kecederaan mata

Kecederaan mata ini boleh terbahagi kepada dua jenis iaitu tusukan benda tajam atau tumpul. Jika benda tajam, ianya sama ada tertusuk di mata di sebelah bahagian sahaja ataupun di dua-dua bahagian. Ini termasuklah kisah tusukan benda tajam seperti pensel, pisau dan sebagainya.

Contoh kecederaan tusukan tajam.

Kecederaan mata akibat tusukan benda tumpul.

Jika tusukan tumpul pula, ianya boleh terbahagi kepada kecederaan di dalam mata atau diluar mata. Jika di dalam mata, ianya akan menjejaskan struktur dalam mata seperti iris, kanta mata dan saraf mata. Ianya boleh berpunca daripada objek tumpul yang menghempap mata seperti bola tenis, bulu tangkis dan juga penumbuk. Jika benda tumpul yang melibatkan kecederaan luar daripada bola mata, ianya akan melibatkan tulang soket mata yang pecah. biasanya berlaku di bawah soket mata. Inilah yang menyebabkan mata akan terjatuh ke bawah sedikit daripada biasa, pendarahan, tisu dan lemak akan berkumpul bawah mata dan mata akan nampak dua.

Inilah kesan kecederaan mata akibat benda tumpul

Inilah kesan serpihan besi yang masuk ke dalam mata semasa menukul paku.

Jadi, setiap kecederaan yang berlaku pada anda walaupun ianya nampak kecil, ianya perlu dirujuk tambah-tambah lagi jika ianya melibatkan organ yang penting seperti mata. Seperti pensel, ianya tidak bahaya. namun, kecelakaan boleh berlaku yang diakhiri dengan episod ngeri iaitu HILANG PENGLIHATAN @ BUTA.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...