Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Monday, May 30, 2011

BaGaiMaNa MaHu MemiLiH fRaMe YaNg SeSuAi???

Alamak......perkara yang paling tidak suka dilakukan. Tapi terpaksa dibuat sebab spect yang selalu dipakai sudah patah. Tidak suka kerana susah dan cerewet untuk memilih?? Lagipun dah selesa dengan spect yang dahulu!!!!. Jangan risau saya ada jawapannya.

Pertama sekali, anda perlu ambil pembaris dan frame yang sudah patah itu. Sila ukur semua parameter yang diberi seperti di bawah, iaitu:-


1. Lebar kanta spect
2. Tinggi kanta spect 
3. Lebar bridge
Format pengukuran

Kemudian, anda perlu ke kedai kaca mata yang bertauliah untuk memilih jenis frame yang sesuai dengan anda. Bagaimana??? Anda perlu mencari frame baru spect anda berdasarkan nilai yang diukur tadi. Nilainya mestilah lebih kurang 1-2 mm sahaja bezanya daripada frame yang biasa anda pakai itu. Nilai yang diambil kira biasanya lebar dan tinggi kanta. lebar bridge biasanya tidak menjejaskan sangat keselesaan nanti.

Cara kedua, ambil spect lama yang patah tadi. Kemudian perhatikan di kaki sisi sebelah dalam spect, ada tulisan kan??? Ambillah bacaan kanta tersebut.

Seperti ini.....cuba anda perhatikan______!

Ada makna tanda tulisan tersebut.....


Tanda itu mungkin tertanggal jika frame sudah lama atau lasak digunakan, jika ada tanda ini, kaedah kedua ini boleh digunapakai.

Ia memberi maksud seperti ini....so kerja dimudahkan.

Pilihlah bentuk yang sesuai dengan muka anda. biasanya bentuk bujuk dan segi empat dapat disesuaikan dengan semua bentuk muka. Selamat mencuba!!!!....=))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...