Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Monday, April 4, 2011

Vitamin A TiDak BaiK UnTuK MaTa????

Betul ke ni anis??? hahahahaha...hampir tergelak di dalam kelas apabila salah seorang pensyarah mengatakan fakta bahawa vitamin A tidak baik untuk mata yang memakai kanta sentuh terutamanya. kenapa ye?? 


Sayur berwarna yang paling famous untuk mata....carrot....


Begini sebenarnya, sekarang ni sudah menjadi trend dalam masyarakat kita dalam pengambilan suplemen vitamin banyak2 untuk kecantikan dan sebagainya. Namun begitu, Islam sudah mengajar kita cara bersederhana. Vitamin ini memang perlu dalam pertumbuhan mata dan mengelakkan rabun malam. Namun begitu, semua ini amat diperlukan secara kritikal dalam proses tumbesaran kanak-kanak terutamanya. 


Tapi apa yang pelik dalam masyarakat kita sekarang ini, anak2 diberikan makanan segera dan ringan, tapi apabila sudah dewasa barulah hendak menjaga semua keperluan asas ini. Vitamin A ini boleh didapti dengan mudah melalui makanan iaitu sayuran berwarna dan hati ikan, ayam dan sebagainya.


Makan sayur dan bukannya makanan ringan untuk kanak-kanak 



Vitamin A memang perlu dan dipercayai penting dalam melambatkan proses age related macular degeneration, pesakit selepas pembedahan katarak dan sebgainya. Namun begitu, ini tidak bermakna anda perlu mengambilnya dengan banyak dan keterlaluan.


Mata cantik bermula daripada dalam......

orang eskimo dan anjing kutub juga tahu bahawa dengan memakan banyak hati beruang polar, mereka akan mula jatuh sakit. ini kerana vitamin A adalah vitamin yang larut lemak dan disimpan didalam hati. antara amaun yang disarankan adalah:-


Men 600 mcg
Women 600 mcg
Children 600 mcg
Infants 350 mcg
Lactating Women 950 mcg


Ni anak buah anis 9 minggu dalam kandungan...


Tahukah anda bahawa vitamin A akan menyebabkab mata menjadi kering. inilah yang menyebabkan pemakai kanta sentuh ini perlu menjaga diet mereka sehari-hari supaya tidak mempengaruhi ketidakselesaan kanta sentuh itu nanti.


Selamat mencegah.....

4 comments:

  1. Thanks for the info. Benar vit A tak boleh diambil secara berlebihan. Boleh saya pinjam artikel ini nak share dlm blog

    ReplyDelete
  2. boleh jer...sy x kisah...terima kasih sbb sudi share

    ReplyDelete
  3. yeah toxic woo amik lebih2..hehe tq anis :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...