Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Monday, April 4, 2011

UsOp WiLca AdA PresBiOPiA?????



hahahaha...kelakar kan part masa usop wilca dengan gayanya mengumumkan sam sebagai pemenang di ABPBH malam td. Tapi apa kaitannya dengan blog optometri ini????




Begini, anis ada perasan ada satu part dalam jenaka si usop (3.43) ini yang menunjukkan dia tidak nampak. jika anda semua perasan, usop ada mengatakan jauh nampak terang tapi dekat nampak kabur. untuk pengetahuan semua, ini semua adalah simptom berkaitan dengan rabun tua atau lebih dikenali sebagai presbiopia.

Bagaimana seseorang presbiopia melihat.....

Apa itu presbiopia???
--> presbiopia adalah rabun yang disebabkan oleh kanta didalam mata yang telah tidak berupaya untuk memfokuskan imej apabila melihat objek yang dekat. keadaan ini biasanya berlaku akibat proses penuaan.

Gejala2nya:-
1. mengambil masa yang lama untuk membaca tulisan yang kecil.


2. rasa pening kepala dan mengantuk apabila membaca ataupun membuat kerja dekat.


3. memegang bahan bacaan lebih jauh daripada jarak tangan.


4. masalah untuk melihat objek yang terlalu dekat.

5. sakit kepala.
6. sakit sekeliling mata atau mata letih.
7. jika anda seorang yang rabun jauh, anda lebih suka untuk tidak berkaca mata jika membaca atau menulis dengan jarak dekat.


jadi, semalam yang usop buat gaya membaca sambil menjauhkan bahan bacaan daripada panjang tangan itu merupakan simptom yang paling kerap ditemui jika pesakit itu menghadapi presbiopia. 

Jika anda mempunyai tanda seperti usop pada malam tadi, ini menyebabkan anda perlu memakai kanta sentuh ataupun kaca mata dengan kuasa tambahan untuk dekat demi mengelakkan gejala ini daripada mengganggu.

pakai kaca mata membaca seperti pak cik ini.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...