Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Saturday, November 26, 2011

DileMMa Optometri 6......Optometri BuKaN SaHaja Check Mata Tapi ExaMiNe MaTa....

Optometris Vs Juruoptik

Ramai yang masih terkeliru antara optometris dan juga juruoptik. Memang bidang kerja antara dua kerjaya ini adalah agak bertindih atau 'overlapping' antara satu sama lain. Namun begitu, terdapat juga banyak perbezaan antara optometris dan juruoptik ini. Optometris lebih kepada pemeriksaan keadaan mata iaitu 'examine the eyes'. Pemeriksaan mata yang dimaksudkan ialah pemeriksaan kesihatan mata bermula daripada kesihatan depan mata, kuasa mata dan juga kesihatan belakang mata. Berbanding dengan juruoptik, mereka cuma periksa kuasa mata atau 'check power of the eyes'. Mereka cuma dibenarkan untuk memeriksa power kaca mata. Berbanding dengan optometris, juruoptik tidak dilatih untuk mengesan penyakit mata atau berkaitan kesihatan mata.

Berkaitan dengan kanta sentuh, optometris boleh beri preskripsi kanta sentuh kepada pesakit atau pelanggan. Akan tetapi bagi juruoptik ini mereka tidak boleh bagi preskripsi kanta sentuh. Cuma juruoptik terlatih atau yang mempunyai sijil kanta sentuh sahaja yang dibenarkan untuk berbuat demikian.

Apa yang membuatkan mereka tidak dibenarkan untuk mendispensi kanta sentuh ini??
Optometris menerima 4 tahun pengajian ijazah yang berkaitan mata terutamanya kanta sentuh ini. Namun begitu, bagi juruoptik, kebanyakan mereka cuma mendapat kelayakan diploma sahaja yang berkaitan dengan pemeriksaan kuasa mata dan pemotongan kaca mata dan bukannya berkaitan kanta sentuh. Sebenarnya mereka tidak dilatih berkaitan dengan kanta sentuh seperti mana optometris yang sememangnya perlu lulus kursus kanta sentuh sepanjang pengajian.

Namun begitu, kenapa masyarakat kita masih tidak dapat membezakan antara optometris dan juruoptik ini?
Ini kerana sejarah optik di Malaysia ini bermula dulu dengan kehadiran juruoptik dan kemudiannya barulah adanya kerjaya optometris. Begitu juga dengan jumlah ahlinya. Oleh kerana kerjaya juruoptik ini bermula dahulu dan sudah lama menapak, kini lebih 5000 juruoptik seluruh Malaysia berbanding dengan jumlah optometris sekarang yang cuma mencecah 800 orang seluruh Malaysia setakat ini. Tambahan pula, tempoh pengajian optometris yang lebih lama berbanding juruoptik, ini yang menyebabkan ahli juruoptik bertambah dengan kadar yang cepat berbanding optometris. Namun, dari segi kerjaya, optometris dikenal sebagai bidang professional tetapi juruoptik bukan bidang professional.

Itulah sahaja setakat ini. Diharapkan dengan membaca post ini, anda dapat membuka mata sedikit mengenai perbezaan optometris dan juruoptik ini. Optometris lebih kepada pemeriksaan mata atau 'examine the eyes' dan bukan setakat 'check mata' sahaja. Tetapi bagi juruoptik, mereka lebih kepada periksa kuasa mata atau 'check power of the eyes'. Namun terpulanglah kepada anda untuk mendapatkan perkhidmatan yang mana satu, samada optometris atau juruoptik untuk mata anda.

Sekian. Majulah kesihatan mata untuk negara.

2 comments:

  1. assalammualikum~~

    insyaAllah sy akan ke matrik 27mei nih.. nk tnya , kalau medic , kena skor 4flat kan ? mcm mna pulak dengan degree optometri nih ? apa requirement ? especially ukm ?

    ReplyDelete
  2. It is true to say that opticians are not empower to prescribe CL, however, they are still prescribing everywhere due to the lack of reinforcement in Malaysia Optical Act and general public awareness. Worse of all, thanks to the attribution of CL manufacturing company who had provided CL converting chart, which is initially produced for the sake of ease of optometry practice, has 'catapulted' the CL practice in Malaysia to a debilitating state. The end result is - everybody can prescribe CL LOL.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...