Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Tuesday, November 22, 2011

JangaN Garu Mata Anda

Kesan menggaru mata seperti pendarahan pada tisu mata.

Banyak kes pendarahan pada mata akibat dariapda perbuatan menggaru mata. Sekarang mungkin musim sakit mata akibat allergik pada sesuatu bahan atau dikenali juga sebagai allergic conjunctivitis. Penyakit mata gatal ini amat sinonim dengan masyarakat kita akibat daripada alahan kepada makanan laut, belacan dan sebgaainya terutamanya pesakit resdung atau sinusitis ini. Jika tidak dirawat, mata gatal merupakan salah satu kesannya.  

kelopak mata atas jika diterbalikkan, akan nampak benjolan yang amat mengatalkan. Anda mungkin ada sakit mata allergik.

Jika anda mempunyai masalah sakit mata akibat allergik ini, mata anda akan berasa gatal. Namun tahukah anda, menggosok sekadar menghilangkan rasa gatal secara psikologinya adalah tiada masalah. Caranya cuma senang sahaja. Anda perlu tutup mata dengan rapat kemudian cuba gosok dengan perlahan-lahan. Ianya mungkin mendatangkan kelegaan buat sementara sebelum anda berjumpa dengan pakar mata untuk mendapatkan rawatan. Namun, apa yang ditegah adalah menggosok seolah-olah menggaru mata anda sehingga mendatangkan kesan kerosakan pada tisu di mata.

Garu mata sampai puas hati, selepas itu mata akan ada pendarahan seperti ini.

 Nasihat saya adalah supaya semua dapat menjaga mata masing-masing. Jika mata anda berasa gatal, jangan gosok mata anda  secara berlebihan. Sila rujuk pakar untuk menggunakan ubat. Jangan menggunakan sebarang ubat pada mata tanpa nasihat pakar. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...