Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Tuesday, November 22, 2011

MaTa KiTa VerSatiL dan FLekSible??

Adakah anda percaya mata anda versatil dan fleksible anda??

Mata adalah anugerah daripada Maha Pencipta yang tidak ternilai harganya. Ianya bukan sahaja berharga, tapi amat terkenal sebagai satu organ pada badan manusia yang amat versatil dan fleksible. Ramai yang menganggap mata ini penting, tapi sejauh manakah kita tahu akan mata kita.

Mata amat versatil kerana mata boleh dipakaikan dengan pelbagai accessories seperti kaca mata, kanta sentuh dan sebagainya. Sebab fungsi mata adalah melihat dan bergaya juga. Namun ramai yang bertanya kepada saya kenapa ianya fleksible??

Adakah mata fleksible seperti ini???

Pada saya, mata kita amat fleksible dari segi fungsinya. Jika anda pakai kaca mata, mata anda akan cuba sesuaikan fungsinya dengan kaca. Begitu juga dengan kanta sentuh, jika anda memakai kanta sentuh mata akan cuba sedaya upaya sesuai untuk kanta sentuh tersebut.

Gambar hiasan.

Apa motif saya menulis semua ini??? Sebab saya hendak anda semua tahu, jika sebarang ketidakselesaan yang berlaku pada mata sebenarnya adalah satu proses bahawasanya mata kita tidak lagi mampu utnuk menyesuaikan diri dengan sesuatu keadaan itu. Ini kerana, banyak dalam kalangan kita yang mengambil enteng perkara ini. Sakit sekitar mata apabila memakai kaca mata, mata merah ketika memakai kanta sentuh...ini semua adalah gejala mata yang sudah tidak lagi 'fleksible' untuk sesuai dengan mata anda.

Semoga anda semua membuka sedikit pandangan mengenai mata dan statusnya kelak. Jika berasa ketidakselesaan pada mata, sila berjumpa dengan pakar. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...