Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, November 25, 2011

PesaNaN OpToMetRi UntuK ManGsa BanJiR

Musim tengkujuh sudah melanda di negeri-negeri di Pantai Timur. Banyak tempat sudah ditenggelami banjir. Diharapkan mangsa-mangsa banjir dapat bersabar dengan ujian yang menimpa ini. Semoga dipermudahkan urusan segalanya. 

Banjir sekitar pekan Rantau Panjang.

Banjir atau air bah ini amat sinonim sebagai agen pembawa penyakit berjangkit seperti taun, cirit-birit, sakit mata (konjunktivitis) dan sebagainya. Kuman pembawa penyakit ini terdapat dalam air mentah yang bercampur dengan pelbagai kekotoran yang terdapat didalam air. Segala penyakit mula datang merebak jika banjir sudah melanda lebih daripada seminggu dan mula reda atau surut mulai airnya. Ini kerana segala kekotoran dan bangkai mula mereput pada masa ini. Kuman daripada air ini salah satunya akan menyebabkan sakit mata dan sebagainya. nauzubillah....

Sakit mata adalah penyakit mudah berjangkit dan sering dikaitkan dengan penyakit bawaan air banjir

Apa yang memburukkan keadaan adalah jika kuman ini menjangkiti anda semasa anda di pusat pemulihan banjir. Penyakit ini  mudah berjangkit daripada seseorang ke seseorang yang lain melalui sentuhan, pakaian dan tempat tidur. Jadi pencegahan adalah terbaik daripada rawatan. mulakan langkah daripada anda dahulu.

Salah satu simptom sakit mata adalah mata akan menjadi merah... 

Bagaimanakah caranya??
1. Amalkan meminum makanan dan minuman daripada sumber yang bersih.
2. Amalkan kebersihan yang optimum. Amalkan amalan membasuh tangan sehingga bersih sebelum dan selepas melakukan aktiviti seperti makan, keluar daripada tandas dan sebagainya.
3. Jangan menggunakan pakaian seperti tuala dan selimut secara bergilir-gilir.
4. Jaga kebersihan kemudahan asas seperti tandas dan sebagainya.
5. Sila berjumpa dengan pakar jika terdapat sebarang gejala ketidakselesaan.

Diharapkan langkah berjaga-jaga lain juga perlu diambil berat juga. Buat mangsa banjir yang menjadikan banjir ini seperti pesta, fikirlah dua kali sebelum anda lakukannya. Penyakit seperti sakit mata ini memang kelihatan remeh sahaja, namun jika tidak dirawat dengan betul dan jika jangkitannya begitu lama, kesan sakit mata ini boleh mendatangkan kesan jangka masa yang panjang seperti penglihatan menjadi kabur, mata berparut dan sebagainya.

Kepada ibu bapa, awasi anak-anak anda. Semoga kalian semua dirahmati-Nya. Sekian.

Kesan sakit mata adalah disebabkan penglihatan menjadi kabur setelah sembuh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...