Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Sunday, March 25, 2012

KanTa SeNtuH UntuK Si MAta BeRLaiNan KuaSa....

Di sini saya ingin berkongsikan kisah kejayaan seorang pesakit saya menggunakan kanta sentuh. Sebelum itu saya hendak tanya, adakah anda seorang yang mempunyai kuasa mata yang berlainan antara dua mata. Jika berbeza kurang daripada 200 ianya mungkin tiada masalah jika anda cuma memakai kaca mata. Tapi jika ianya lebih daripada 200, mungkin kanta sentuh adalah penyelesaian yang terbaik.

Kanta sentuh jenis separa keras.

Ini adalah kisah benar seorang pesakit kanta sentuh saya. Beliau sekarang sudah berumur 26 tahun dan merupakan lepasan IPTS dalam jurusan pengurusan perniagaan. Namun beliau telah datang ke klinik Optometri UKM kerana dirujuk oleh doktor pakar di HKL kerana mata kanannya adalah mempunyai kuasa mata yang amat tinggi berbanding mata kirinya. Penglihatannya juga amat berbeza antara kedua-dua belah mata. Mata kanan beliau cuma dapat melihat sehingga baris 6/24 sahaja dan mata kiri dapat melihat sehingga baris 6/6.

Tahap penglihatan sebelum memakai kanta sentuh.

Perbezaan ini amat merunsingkan doktor. Ini kerana beliau terlalu bergantung kepada mata kiri untuk melihat jelas. Jadi, doktor menasihatkan beliau supaya berjumpa dengan optometris untuk dipasangkan kanta sentuh bagi mengatasi masalah perbezaan pembesaran imej akibat penggunaan kaca mata.

Spectacles magnification atau spectacles mignification merupakan cabaran utama jika pesakit mempunyai masalah perbezaan kuasa yang ketara antara dua mata.

Selepas dipasangkan kanta sentuh jenis separa keras, beliau telah datang untuk pemeriksaan susulan selepas seminggu. Kini, mata beliau telah berjaya dipulihkan sedikit pada sebelah kanan. Kini, mata kanan sudah berjaya melihat huruf pada barisan 6/9.

Tahap penglihatan selepas memakai kanta sentuh.

Alhamdulillah berjaya juga pulihkan penglihatan beliau walaupun kini sudah melepasi julat umur pemulihan untuk mata malas ini. Pesakit kini dibiarkan memakai kanta sentuh ini selama sebulan sebelum pemeriksaan susulan seterusnya.

Good job and well done to my patient.

That's all, thank you.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Dr.
    Saya mempunyai sebelah mata malas iaitu vision kanan 1350 dan kiri 150. bolehkan saya membuat spek mata selain dari contact lens

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...