Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Sunday, September 18, 2011

ApaKaH PeRaNan OpToMetRiS DaLaM PeMaKaiAn KanTa SenTuH???

Kanta sentuh merupakan salah satu cabang ilmu dalam bidang optometri ini. Antara peranan optometris yang penting dalam proses pemakaian kanta sentuh adalah:-

1. Optometris bertanggungjawab untuk memberikan khidmat nasihat sebelum mengpreskripsikan kanta sentuh kepada pesakit.

2. Optometris bertanggungjawab untuk memantau tahap kesihatan mata pesakit dalam setiap pemeriksaan susulan bagi memastikan pemakaian kanta sentuh tidak menjejaskan tahap kesihatan mata pesakit tersebut.

Kesihatan mata perlulah berada pada tahap optimum walaupun dengan pemakaian kanta sentuh.

3. Optometris bertanggungjawab untuk membantu dalam memastikan pemakaian kanta sentuh tidak menjejaskan tahap kesihatan mata anda.

4. Optometris bertanggungjawab untuk memastikan pesakit mempunyai cermin mata dengan kuasa yang terkini walaupun pesakit adalah pengguna tetap kanta sentuh.

Ini adalah salah satu mata pesakit yang sudah berumur 70 tahun dan pesakit ini telah memakai kanta sentuh sejak sekian lama. Mata beliau masih dalam keadaan yang sihat dan baik.

Jika anda seorang pemakai kanta sentuh, jadikan optometris adalah kawan anda supaya anda pada landasan yang betul untuk memastikan kanta sentuh anda digunakan secara selamat dan betul. Sekian....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...