Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Wednesday, May 23, 2012

MaLaYSiaN OPtoMetRy StudenTs SeMinAR 2012 @ UIA Kuantan

Pelajar tahun akhir optometri 2012 daripada UKM.

Di Dwan Utama UIA Kuantan.

Pada 12 Mei yang lalu, kami pelajar tahun 4 optometri 2012 telah menghadiri satu seminar di UIA Kuantan. Antara aktiviti yang diisi semasa konferens ini adalah ceramah oleh pensyarah dari Cardiff University, United Kingdom, pertandingan poster kajian dan persembahan oral wakil setiap universiti. Oleh sebab aktiviti bermula seawal 8.00 pagi, kami bertolak ke Kuantan pada petang Jumaat. Kami telah menempah salah sebuah hotel di bandar Kuantan.

Berkumpul untuk bertolak ke Kuantan.

Konferens ini mungkin kelihatan lain sedikit kerana pelajar bukan Islam diminta untuk menutup sebahagian mereka juga. Memang sporting habislah classmate anis ni...lihatlah gelagat mereka.

Meminta rakan memakaikan selendang untuk beliau.

Kawan saya Wei Sia dan Patricia manis mengenakan selendang.

Aktiviti berlangsung di Dewan Utama, Universiti Islam Antarabangsa Kuantan. Kami semua dirai dengan penuh kemesraan. Bermula dengan pendaftaran, kami amat teruja untuk mendengar ceramah yang akan diberikan. Tajuk cerah adalah berkaitan dengan Glaukoma dan cara mengesannya yang disampaikan oleh pensyarah jemputan Dr. NJL Sheen daripada Cardiff University.

Mendengar ceramah yang disampaikan oleh penceramah jemputan, Dr. NJL Sheen.

Tidak melepaskan peluang untuk bertanya soalan kepada penceramah.

Setelah mendengar ceramah yang diberikan. Debaran seterusnya adalah pembentangan poster kajian. Dalam aktiviti ini anis mengambil bahagian. Dan panel penilainya adalah Dr. NJL Sheen sendiri. wah bertapa berdebarnya saya...alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Walaupun tidak memenangi hadiah pembentang terbaik, namun tiada apa yang dapat digambarkan dengan pengalaman yang diterima semasa, sebelum dan selepas pembentangan poster tersebut. Kajian anis adalah berkaitan dengan pergerakan mata di kalangan pelajar sekolah normal.

Penerangan demi penerangan diberikan...kelihatan panel tertunduk sedikit, rendahnya saya....

Hahahaha...langsung tertuduk panel penilai ini...alahai rendahnya saya...

Selain daripada panel penilai, anis juga berpeluang untuk menjawab soalan berkaitan kajian ini oleh pengunjung yang bertandang ke ruangan poster anis. Alahamdulillah walaupun dihujani dengan pelbagai soalan yang di dalam atau dilaur kotak pemikiran, anis dapat menjawabnya.

Pengunjung di ruangan poster anis...

Banyak juga soalan yang diluar jangkaan diajukan...

Setelah poster dibentangkan, kini tibalah aktiviti pembentangan oral bagi setiap wakil universiti pula. untuk wakil UKM, kami diwakili oleh raan seperjuangan iaitu saudari Jaclyn Thye Jia Ying yang melakukan kajian berkaitan dengan kanta sentuh. Kami berbangga dengan pembentangan yang telah diberikan dengan jayanya. atara universiti lain ang mengambil bahagian adalah UIA dan juga Twintech.

Jaclyn membentangkan oral berkaitan kajian tahun akhir beliau.

Ini merupakan tajuk pembentangan beliau.

Alhamdulillah semua berjalan lancar. Semoga konferens seperti ini dapat dilakukan pada masa-masa yang akan datang. Selain dapat berkongsi pengetahuan, kami semua dapat juga pengalaman baru di tempat baru. contohnya kami dpaat mengenali UIA Kuantan ini.

Pemandangan sekitar bangunan di UIA Kuantan ini.

Bergambar sebelum bertolak pulang.

Kami dapat menggondol tempat pertama pembentangan poster. Semoga dengan perkongsian maklumat ini dapat mengembangkan lagi ilmu optometri di bumi Mlaysia ini.

Pemenang tempat pertama pembentangan poster dari UKM.

Semoga kejuaran ini dapat diteruskan pada tahun-tahun akan datang.

Sekian terima kasih.

5 comments:

  1. ASSALAMUALAIKUM , saya Amir . baru je lepas matrikulasi . alhamdulilah dpt 4flat kedua sem . tapi masa isi upu , sy tak letak kos optometri .tp sy minat . optometri ni doktor mata kan ? kenapa ahli optometri . apa beza doktor mata dengan optometrist ??

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam. Tahniah kerana berjaya menamatkan matrikulasi dengan jayanya. Jangan terkeliru antara doktor mata dengan optometri. Doktor mata atau oftalmologis adalah pelaja yang belajar medic dan kemudian sambung pakar mata. iatu baru doktor mata. Optometri ini adalah bidang mata juga tetapi kami adalah doktor penglihatan. Bahagian tugas memastikan mata sihat dan berubat tentang mata adalah kerja doktor mata a.k.a oftalmologis. tapi bahagian mata untuk berfungsi melihat dengan elok ialah tugak doktor optometri.

    ReplyDelete
  3. terima kasih , akak . blog akak mmg menjadi inspirasi saya . hebat btul akak ni m dan saya sy tak sabar2 masuk U . Akak pun dh habis . Tahniah akak , semoga menjadi ahli optometri yg berjaya . sy try cuba jugak nak jd org2 berjaya mcm akak ni .

    ReplyDelete
  4. Sama-sama. Alhamdulillah dah habis belajar. Bagus adik, teruskan semangat itu. Setiap yg diceburi perlulah bermula dengan inspirasi, insha Allah berjaya. Selamat maju jaya ye.

    ReplyDelete
  5. Salam. Boleh saya tahu biasanye berapa min pointer dia ambik untuk kos optometri?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...