Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, April 27, 2012

PeSaNan UnTuK PemAkai KanTa SenTuh UntUk MaJLiS MakaN MaLam

Saban tahun, pelajar-pelajar tahun akhir ini akan dihidangkan dengan pelbagai stress dan lambakan kerja. Maka majlis makan malam diadakan untuk meraikan pelajar tahun akhir ini yang kuat dan gigih belajar demi segulung ijazah ini. Anis tertarik untuk komen mengenai pemakaian yang berkaitan dengan kanta sentuh semasa ke majlis makan malam. 

Kenangan makan malam.

Tidak dinafikan, mata perlulah tampil yakin pada malam tersebut.

Cadangan make-up pada mata.

1. Waktu pemakaian kanta sentuh. 

Rancang masa pemakaian kanta sentuh anda.

Jika ingin memakai kanta sentuh semasa makan malam ini, anda mestilah merancang jadual pemakaian berdasarkan kanta sentuh yang anda pakai. Contohnya, jika kanta sentuh anda jenis berwarna, anda tidak digalakkan untuk memakainya selama lebih 8 jam. Jadi, jika makan malam anda bermula jam 8 malam sehingga 12 tengahmalam, anda perlulah pakai kanta sentuh tersebut pada waktu petang dan bukannya daripada pagi. Ini penting untuk mengelakkan kejadian overwear kanta sentuh dan mata kurangnya oksigen.

2. Cara pemakaian kanta sentuh.

Anda dinasihatkan untuk memakai kanta sentuh sebelum memakai kanta sentuh. Ini utnuk mengelakkan sebarang bentuk mekap utnuk melekat apda kanta sentuh semasa dipakaikan ke mata. Tapi jika make-up anda daripada jenis alcohol atau mudah larut air, sila pakai sebelum memasukkan kanta sentuh ke mata. 
.: Jika make-up oil based (basuh tangan--> kanta sentuh--> make-up)
.: Jika make-up alcohol based (make-up--> basuh tangan --> kanta sentuh)

Kebanyakan make-up adalah creme atau oil based, jadi pakai selepas memakai kanta sentuh.

Pelbagai semburan adalah alcohol based, jadi pakai sebelum memakai kanta sentuh.

Untuk pelajar yang akan ke makan malam, ingat pesan di atas yer. Dan yang paling penting adalah BASUH TANGAN SETIAP KALI MENGENDALIKAN KANTA SENTUH. Selamat berseronok di makan malam semua.

Sekian.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...