Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, February 25, 2011

PeSaKiT SeMBiLaN: OveRCorrEcTiOn of GLaSsES

       Kali ini pula pasal spek yang terlebih power. alahai....ciannya. tapi awas pengguna semua, power yang terlebih boleh menyebabkan mata anda juling. Mari kita lihat kesan yang anis beritahu itu tadi betul x berdasarkan kes pesakit ini. 


       Berdasarkan simptom yang diberikan oleh pesakit, pesakit ini menyatakan bahawa dia cepat letih apabila melihat laptop setelah 2 jam. dan pandangan juga menjadi kabur. Spek sekarang sudah dipakai selama 2 tahun. setelah menjalani beberapa ujian penglihatan, anis dan partner mendapati bahawa power mata pesakit adalah jauh lebih rendah daripada power spek die sekarang ini. Perbezaan kuasa mata dengan kuasa spek sekarang adalah lebih kurang 100. 


       Apabila menjalani pemeriksaan juling, pesakit telah dikenalpasti mempunyai sedikit juling masuk ke dalam. keupayaan mata pesakit untuk melihat dekat juga telah menurun. Kami jangkakan pesakit dapat melihat dengan kuasa 10D namun pesakit cuma dapat melihat sebanyak 4D. ini amat membimbangkan. jika tidak dirawat dan tidak melakukan tindakan sepatutnya, pesakit akan mengalami juling masuk dalam yang kekal.


       Juling masuk ke dalam

      Ini berlaku kerana untuk membantu mata melihat objek yang dekat, mata perlu membuat tiga tindakan. iaitu anak mata perlu mengecil, kanta mata akan menembang(akomodasi), dan kedua-dua mata seolah-seolah menumpu(konvergens). apa yang ada kuasa mata yang mengaruh mata untuk melihat dekat dengan banayk, maka mata akan mempunyai masalah daripada ketiga-tiga tindakan di atas ini. 


      Dalam kes pesakit ini, anis mendapatu bahawa dia mempunyai masalah terhadap tindakan kuasa mata untuk mengembang (akomodasi). dan hasilnya. pesakit akan merasa kesan akomodasi lemah dan efeknya adalah apabila membuat kerja dekat dia cepat berasa penat dan sakit kepala.
   
       Kami menasihatkan dia supaya menukar spek jika untuk hilangkan juling tersebut dan menghilang kesan walaupun x begitu serius. ini kesan jangka panjang. Nt lama-kelamaan akan jadi mcm gambar diatas.

3 comments:

  1. slm anis..akk rs akn pn ade alami masalah juling kedlm ni tp sikit.tu pun akk perasan bila tgk gambar sndiri dan nmpk seblh mata kelihatan seperti kedlm sedikit..akk pn dh lama xcek power mata dan hanya mengekalkan power spek yg sama unt beberapa thun..rsnya kalau cek mungkin power bertambah bkn berkurang seperti yg diharapkan..akk bercadang unt buat pemeriksaan mata di klinik hukm..cuma xtaw bila masanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam akak. Maaf kerana lambat balas komen ini. Power mata adalah sebahagian rutin tahunan berkaitan kesihatan yg perlu diletakkan dalam kelendar kesihatan. Tidak menjadi masalah jika akak cuma datang menjalani pemeriksaan mata.kemudian, selepas pemeriksaan dijalankan barulah kakak mungkin tahu bahawa perlu menukar cermin mata atau tidak. Kedatangan akak ke klinik kami amatlah dialu-alukan. =)

      Delete
  2. saya baru tukar spek mata spek power dah bertambah.. tp bila pkai spek baru ni.. imej yg dekat nmpak kecil dr saiz yg real.. normal ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...